Instructie

Doel van deze instructie

Padel spelen kunnen de meeste mensen al gelijk, zeker als iemand al eens squash, tennis en/of badminton heeft gespeeld. Padel kent echter ook een aantal zeer specifieke verschillen en met een goede eerste instructie en eventueel erna nog les/training kan men ervoor zorgen dat ze die specifieke dingen beter snappen en kunnen toepassen waardoor het spel nog leuker wordt. Deze instructie is niet bedoeld om training over te nemen maar vooral de eerste kennismaking van mensen met padel goed te laten verlopen zodat ze beter van start kunnen gaan met dit leuke spel. Ervaring leert dat men na een korte instructie met wat basis informatie het spel eerder als leuk gaat ervaren en enthousiast wordt dan als er geen instructie wordt gegeven. Tevens draagt een goede eerste instructie bij aan het voorkomen van blessures aan knieën, enkels en arm (vnl elleboog en schouder). 

Uitleg over oorsprong (5 min)

  • Padel ontstond in 1969 in de Mexicaanse badplaats Acapulco. De bedenker van padel, Enrique Corcuera, was een rijke zakenman. Hij had thuis niet genoeg plaats om een tennisterrein te laten plaatsen, dus bedacht hij een soortgelijke sport met een kleiner veld, een muur er omheen en kortere rackets;
  • Aanvankelijk werd padel alleen gespeeld door de Mexicaanse elite, maar belandde uiteindelijk ook in Spanje. De promotie via koning Juan Carlos en Manolo Santana, voormalig Wimbledonwinnaar, deed de groei drastisch versnellen;
  • In Spanje is het momenteel de tweede populairste sport na voetbal met 5 miljoen beoefenaars. Ook in Argentinië groeide padel uit tot een nationale sport met meer dan 10.000 terreinen en 2 miljoen beoefenaars;
  • Het is een van de snelst groeiende sporten ter wereld, met wereldwijd meer dan 11 miljoen beoefenaars. Ook in Nederland is het momenteel de snelst groeiende sport;
  • Nederland kent twee bonden die de sport actief promoten en begeleiden, t.w. de KNLTB en de NPB. Er lijken bewegingen te zijn dat de NPB zich gaat aansluiten bij de KNLTB.    

Wennen aan het racket en warming-up (5 min)

Nr Oefening Extra uitleg   1 Hooghouden van de bal met het racket Het padelracket is korter en voelt anders aan dan een tennisracket. Met het hooghouden krijgen de spelers snel gevoel van de lengte van het racket en hoe een bal op het racket stuit.    Leg ook de grip uit, alles 1 grip: continentaal.    Tip: Als hooghouden niet lukt of heel ver moet draaien met pols, zit je waarschijnlijk in foute grip!                    

Basis technieken oefenen (15 min)

1.

Hooghouden van de bal met het racket 

Het padelracket is korter en voelt anders aan dan een tennisracket. Met het hooghouden krijgen de spelers snel gevoel van de lengte van het racket en hoe een bal op het racket stuit.

Leg ook de grip uit, alles 1 grip: continentaal.    Tip: Als hooghouden niet lukt of heel ver moet draaien met pols, zit je waarschijnlijk in foute grip!

 

Basis technieken oefenen (15 min)

2.

Alleen: Oefen forehand en backhand tegen de wand.

Uitbreiden met afstand tot de wand te variëren.  

Het doel is om snel gevoel te krijgen hoe de bal van het racket komt. Op deze manier kun je in korte tijd veel ballen slaan. Geef aan dat de forehand/backhand padel geen lange achterzwaai kent, maar een korte achterzwaai.

Darnaast is topspin niet effectief vanwege de hoge opstuit tegen de achterwand. Een vlakke of backspin (slice) slag is veel beter bij padel.

Zowel dubbel- als enkelhandig komt voor bij Padel, echter door kleinere grip komt enkelhandig vaker voor.

3.

1 tegen 1   Mini spel overslaan, en volley – volley.

Eventueel volley – volley met opvangen van de bal met het racket en dan terugspelen.   

Het minispel oefent de controle over het slaan tegen de bal. Zacht slaan is moeilijker dan hard slaan en zachte ballen naar de zijwand worden bij padel veel gespeeld.

Volley – volley rally oefent ook de controle en de reactiesnelheid,

Tip: Zorg ervoor dat de afstand tot het net juist is, die is wat anders dan bij tennis!

4.

1 tegen 1

Oefen forehand en backhand vanuit het achterveld

Oefen forehand en backhand vanuit het achterveld cross 

Met deze oefening krijgen de spelers nog meer gevoel om met de juiste snelheid tegen de bal te slaan. 

5.

1 tegen 1

Volley – Forehand/backhand

Oefenen van veel gebruikte slagen: de volley en forehand/backhand in een wedstrijdachtige situatie.

6.

Service oefenen en rally uitspelen

Onderhandse service uitleggen en return bespreken (terug brengen naar de overkant, niet willen scoren). De spelers krijgen al wel spelplezier maar nog zonder de uitleg van de wanden en basistactiek.

Tip: Aan einde van deze oefening zou je kunnen toestaan om het punt uit te spelen (dus scoren toe te staan)! 

Wennen aan de wanden en uitleg basistactiek (max 25min)

7.

Aangooien van de bal via de grond tegen de achterwand, terugspelen van de bal in de hand.

Technisch: zijwaarts staan en raakpunt voor de voet die het dichts bij het net staat. De bal moet dus tussen het lichaam en het net gespeeld worden. Dit is belangrijk ter voorkoming van pols en armblessures. 

Ook moet de voet het dichtst bij het net ingedraaid zijn ter voorkoming van knieblessures.

Tip: Eerst forehand, daarna backhand.

8.

1 tegen 1

Diep spelen en laten lopen via de wand

Stelregel: als de bal achter de servicelijn stuit laten gaan via de wand. Blijven letten op het juiste raakpunt bij het slaan van de bal

9.

1 tegen 1

parallel Lob spelen, smash oefenen en verdedigen van de smash

Bij het spelen van de smash oefenen ze met het kortere racket.

Bij het verdedigen van de smash gaan ze wennen dat ze juist naar voren moeten lopen om de bal te halen in plaats van naar de wand.

10.

Basistactiek/opstelling uitleggen

  • Service volley
  • Het net veroveren indien mogelijk
  • Niet te dicht aan het net volleren
  • Met 2-en achter de service lijn verdedigen    

Oefening:

  • 2-2, 2 in netpositie, 2 achter de servicelijn.
  • Begin met een lob, te korte lob wordt gesmasht en diepe lob gaan beide netspelers naar achteren en de spelers vanuit het achterveld naar voren, de rally wordt uitgespeeld.

Altijd service volley spelen indien fysiek mogelijk. Aan het net kun je het makkelijkste scoren en service volley is de snelste manier om het net te veroveren.

Tip: Zorg dat je met tweeën op 1 lijn blijft, dit is anders dan bij tennis!! Van achteruit het net veroveren door het spelen van een lob. Daarom niet te dicht op het net staan omdat je dan te kwetsbaar bent voor de lob.

En bij de wand niet te dicht op de wand staan i.v.m. terugkomen van de bal. Samen met 2-en achter de service lijn verdedigen, ook al bij het ontvangen van de service. Reden van die verdedigende positie is dat wanneer ze voor de servicelijn verdedigen alle ballen die ze niet direct terug kunnen slaan een punt voor de tegenstander is.

Wanneer ze achter de servicelijn verdedigen kunnen ze aankomende ballen die ze niet direct terug kunnen slaan wel vaak nog halen als ze van de wand terug komen. 

Spelen onder begeleiding met aanwijzingen (max 15min)

Begin even met korte herhaling van wat je gedaan hebt (en waarom), benoem de specifieke zaken die net even anders zijn bij padel en benoem vooral even wat de mensen goed doen.

Laat de groep die je instructie hebt gegeven nu in partijvorm spelen en blijf kijken. Let daarbij op:

  • Het stimuleren van de spelers om meer ballen te laten lopen, bv elke bal achter de basislijn via de wand laten gaan;
  • Voetstand zodat blessures voorkomen worden aan knie en heup;
  • Slag, de bal moet goed voor geraakt worden zodat blessures voorkomen worden aan elleboog en schouder. 

Afsluiting 

Dit is een goede manier om spelers voor het eerst kennis te laten maken met padel. Willen ze hierna doorgaan met padel is het aan te raden om een trainingscyclus te volgen. Hier worden de specifieke padel technieken (zoals de bandeja, de veel gebruikte lob en positie spel) geleerd en wordt er ook veel aandacht besteedt aan de tactiek. Aangezien deze anders zijn dan bij tennis zullen tennissers daarvan bewust gemaakt moeten worden. Dat betekent ook het doorbreken van routines en dat kost wat tijd (en oefening)!